Az alábbi cikk Harrison Annamária, a TruckRefunds (KamionKartell) operatív vezetőjének írása. A cég 2017 óta foglalkozik Kamionkartell kártérítésekkel, Európa 32 országában segíti szakértelmével a kamiontulajdonoskat.

Extra bevétel a magyar tehergépjármű-tulajdonosoknak most akár 45 nap alatt

A magyar fuvarozók eddig is sok terhet viseltek, a jelenlegi nemzetközi állapot és világjárvány viszont még nehezebb helyzetbe hozza őket.

Mindeközben meglepően kevés szó esik arról a 14 évről, amikor a fuvarozók háta mögött titokban összejátszott a 7 legnagyobb kamiongyártó.

Kevesen vannak vele tisztában, hogy jelentős kártérítésre jogosultak, azzal pedig még kevesebben, hogy most 45 nap alatt azonnali pénzvisszatérítést kaphatnak az 1997-2012 között vásárolt új tehergépjárművek után.  

Több ezer magyar cég a mai napig nem igényelt pénzvisszatérítést, amely teherautónként több milliós extra bevételt hozhat a vállalatoknak.

A kamionkartell

A kamionkartell 1997. január 17-től 2011. január 18-ig működött, és csak évekkel később, 2014-ben került nyilvánosságra.

A 7 vezető tehergépjármű-gyártó 14 éven keresztül károsította meg a kamiontulajdonosokat a bruttó listaárak összehangolásával, a károsanyag-kibocsájtás csökkentését célzó fejlesztések bevezetésének a vásárlók szempontjából hátrányos ütemezésével és ezek költségeinek vásárlókra terhelésével.

Ám a kartell hatása még évekkel később is éreztette negatív hatásait.

Az Európai Bizottság vizsgálata szerint a tehergépjármű-gyártók felső vezetőinek első találkozójára 1997. január 17-én Brüsszelben került sor, és ekkor szervezték meg a kamionkartellt. 1997 és 2004 között gyakran üléseztek, majd a találkozókat telefonos megbeszélések egészítették ki, végül a második időszakban már többnyire e-mailen keresztül egyeztettek.

Az MAN borított mindent 2010. szeptember 20-án, amikor is jelentést tett az Európai Bizottságnak a kartell létezéséről, melynek következtében 2011. januárjában a Bizottság bejelentés nélküli ellenőrzéseket tartott a teherautó-gyártóknál, majd hivatalos eljárást indított ellenük.

2016. július 19-én az Európai Bizottság határozatot fogadott el, mellyel több, mint 2,9 milliárd euró bírságot szabott ki a vezető tehergépjármű-gyártókra (Daimler, MAN, DAF, Iveco és Volvo/Renault), és kiadott egy sajtóközleményt az esetről.

Olvassa el az eredeti sajtóközleményt vagy a magyar fordítást!

A Scania ügye még mindig folyamatban van az első fokú Európai Bíróság előtt (T- 799/17). Az ítéletet 2020 év végére ígérték, de még nem tették közzé.

Ítéletek a Kamionkartell kártérítések ügyében

Az Európai Bizottság még 2016-ban hozott határozata a következőket tartalmazta: „Bármely személy vagy cég, akit a jelen ügyben leírt versenyellenes magatartás érint, az ügyét a tagállamok bíróságai elé terjesztheti és kártérítést kérhet.”

Ennek eredményeként több tízezer ügyet indítottak egész Európában.

Az AT.39824 számú Kamionkartell ügyben több, mint 60 ítélet született a felperesek javára, de ez még csak a jéghegy csúcsa. Az igazi áttörést 2021-2022-ben várjuk, pozitív fejlemény ugyanakkor az, hogy bizonyos esetekben már van mód az azonnali kifizetésre is.

A németországi perek nagy része a müncheni regionális bíróságon van folyamatban; jelenleg mintegy 110 per, összesen több, mint 240 000 teherautó-követeléssel.
Eddig 32 esetben adtak megbízást a kvantumszakértőknek független vélemény elkészítésére.

Az eddigi ítéletek legfontosabb eredményei:

  • A kártérítés mértékének megállapítására független kvantumszakértőket neveztek ki.
  • A dortmundi regionális bíróság úgy ítélte meg - kvantumszakértő bevonása nélkül -, hogy a túlárazás mértéke akár 15% is lehetett.
  • A 2019. május 15-ei nyílt tárgyaláson - mintegy 30 ügyvéd és több szakértő (egyetemi professzor) részvétele mellett - a müncheni regionális bíróság megerősítette, hogy a Szövetségi Bíróság 2018. június 12-i ítélete alapján az 1997–2005 közötti követelések nem évültek el.
  • Ezért az 1997 és 2011 közötti összes követelést jól megalapozottan fogják mérlegelni. A 2012-2014 közötti, de valószínűleg még a 2016-os követelések is jó eséllyel indulnak, mivel a kartell végeztével annak hatásai és a túlárazás nem tűnnek el azonnal.
  • A német jogrend specialitásának köszönhetően a Németországban indított csoportos perek eddig egyértelműen elutasításra kerültek (ahogy azt már 2017-ben megjósoltuk), ám az egyéni perek menetrend szerint az elvárásainknak megfelelően alakulnak. Pertechnikai szempontból meg kell különböztetnünk Hollandiát, ahol viszont éppen a csoportos keresetek gyakorlata érvényesül.

Nem késő cselekedni, még akkor sem, ha már beadta kártérítés-igénylését

A KamionKartell (TruckRefunds) szakértői átnézik a beszerzési számláikat és ez alapján már javaslatot tudnak tenni az Önök számára legkedvezőbb megoldásra.  

A kartell kifejezetten a közepes méretű (6-16 tonna össztömegű) és a nehéz (16 tonnát meghaladó) teherautók piacát érintette. Tehát amennyiben 1997 és 2016 között vásárolt vagy lízingelt 6 tonna összteherbírás feletti új tehergépjárművet, jogosan igényelhet kártérítést.

Amennyiben az Önök cége már leszerződött, és folyamatban van a kártérítése, akkor is érdemes átnézni, hogy pontosan mely teherautókra szerződött. Könnyen lehet, hogy csak a 2004-2016 időszakban vásárolt gépjárművek után adta be pénzvisszatérítési igényét.

Duplázza meg esélyeit!

Adja be az 1997-2004 közötti új beszerzések esetén is.

Ingyenes és kötelezettségmentes szakértői tanácsadásért hívja a +36 (1) 808 8000 számot, vagy küldjön e-mailt az info@kamionkartell.hu e-mail címre.